Nieuws

  • Groepslessen & FunXtion workouts.

    Wat kan je verwachten als je voor het eerst mee komt doen? Wat zijn de do’s en dont’s?

    Lees meer
  • Welke categorieën groepslessen zijn er?

    Kies je favoriete categorie en start vandaag nog!

    Lees meer
Meer nieuws

Hatha Yoga

Deze yogalessen zijn groepslessen in de categorie: Body & Mind.


Wat is yoga ?
Yogabeoefening gaat over de verbinding tussen lichaam en geest. Het is een
manier om die verbinding te ontwikkelen m.b.t het bewustzijn van je gevoel en
je bewegingen, je houding en je ademhaling maar ook m.b.t. het bewust
richten van je aandacht, ontspanning en de stilte in jezelf. Dit doe je d.m.v.
een grote diversiteit aan oefeningen. Na een yogales voel je dat je wat gedaan
hebt. Dat hoort erbij.


Wat doen we precies in de yogalessen ?
De lessen zijn gevuld met oefeningen die elkaar afwisselen, al dan niet in serie
opeenvolgend. Elke les is anders maar de basis is altijd hetzelfde. De ene les is
meer gericht op oefeningen voor de rug, terwijl de andere les meer oefeningen
van het bekken heeft of juist de nek, schouders en de armen meer aan bod
komen. Ook zijn er balans, concentratie en kracht oefeningen en strekkingen.
Ook doen we zachte voor- en achterover buigingen met de wervelkolom.
Meestal op het einde van de les is er een totale ontspanning. Regelmatig
beginnen we de les met een korte meditatie van 5 minuten. Luisteren naar je
lichaam staat in de lessen altijd voorop.
Er zijn vele vormen van yoga, teveel om in deze korte beschrijving op te
nemen. Deze yogalessen zijn een mix van staande, zittende en liggende
oefeningen op de mat. Het is dus van belang dat je goed kan staan, zitten en
liggen op een mat. De basis van de lessen zijn volgens de Indiase hatha yoga
maar hier en daar leent de docent soms oefeningen uit een andere yogavorm.


Klachten aan je lichaam
Als je last hebt van serieuze klachten aan je lichaam is het verstandig om eerst
een fysiotherapeut of arts te raadplegen om er zeker van te zijn dat yoga goed
is voor je.
Bij rugklachten zijn rustige yogalessen meestal heilzaam omdat je de
rugwervels rekt en strekt, waardoor er ruimte vrijkomt in de wervels en
spieren van de rug. Bovendien leer je, hoe je de houdingen goed doet en hoe
niet. Bij mensen met hernia wordt aangeraden om geen draaibewegingen te
doen met de wervelkolom.


Er zijn diverse universitaire onderzoeken gedaan naar de voordelen van yoga
en meditatie op de gezondheid. Op google zijn de resultaten van die
onderzoeken goed vindbaar. Yoga is goed voor het verlagen van je bloeddruk
en je hartslag en door yoga kan je heel goed stress verminderen.

Nieuws

  • Groepslessen & FunXtion workouts.

    Wat kan je verwachten als je voor het eerst mee komt doen? Wat zijn de do’s en dont’s?

    Lees meer
  • Welke categorieën groepslessen zijn er?

    Kies je favoriete categorie en start vandaag nog!

    Lees meer
Meer nieuws

Contact

Squash & Fitness Purmerend
Koggenland 94
1447 CP Purmerend

0299 – 648120
  • NL Actief

    NL Actief

    Squash & Fitness Purmerend is aangesloten bij NL Actief!

    Lees meer
  • Tarieven Squash en Fitness

    Tarieven Squash en Fitness

    Bekijk hier de tarieven

    Lees meer
  • Squash

    Squash in Purmerend

    Bekijk hier alle informatie over het Squashen

    Lees meer
  • Lesrooster

    Lesrooster

    Bekijk hier het Lesrooster

    Lees meer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.